Ujarmi pa ujagmi

Nenad Veličković

03.04.2024
IMG 3454
Foto: Redakcija
Povodom Nacrta zakona o udžbenicima u Kantonu Sarajevo

Ujarmi pa ujagmi

Ako je onaj ko je ovo pisao radio za platu, nije je zaradio. Šta znači to da se Zakonom uređuju pojmovi korišteni u Zakonu?

U javnosti se pojavio Prednacrt zakona o udžbenicima u Kantonu Sarajevo, nakon duge pripreme. Kvalitet sadržaja ničim ne opravdava tu dužinu. Tekst je standardno sklepan u birokratskim budžacima kantonalnog ministarstva obrazovanja, na prepoznatljivo bljutavim floskulama.

Drskost da se ovakav ponudi javnosti može se razumjeti samo uvjerenjem aktuelne ministrice da su obrazovanju korisniji loši menadžeri od dobrih učitelja. Menadžerska ručica objavila se već u prvom od nabrojanih ciljeva: proaktivno urediti udžbeničku politiku u Kantonu Sarajevo. Baš proaktivno, a ne, recimo, profesionalno. Ili promišljeno.

Već prva rečenica je dovoljna da shvatite s kakvim proamaterizmom imate posla:

Zakonom o udžbenicima u Kantonu Sarajevo (u daljem tekstu: Zakon) uređuju se osnovni pojmovi koji su korišteni u Zakonu, standardi i zahtjevi za izradu i štampanje udžbenika/radnih udžbenika i drugih obrazovnih sredstava, priprema i postupak njihovog izdavanja i odobravanja, prava i obaveze izdavača, recenzenata i svih drugih učesnika u procesu odobravanja za upotrebu udžbenika/radnih udžbenika i drugih obrazovnih sredstava u osnovnim i srednjim školama Kantona Sarajevo, povlačenje udžbenika/radnih udžbenika i drugih obrazovnih sredstava iz upotrebe, uvrštavanje na Spisak odobrenih publikacija za odgojno-obrazovni proces u Kantonu Sarajevo (u daljem tekstu: Spisak).

Ako je onaj ko je ovo pisao radio za platu, nije je zaradio.

Šta znači to da se Zakonom uređuju pojmovi korišteni u Zakonu? Pojmovi se eventualno mogu objasniti, ili definisati, ne mogu se urediti. I to je tehnička stvar. Ne zaslužuje da se njome počne. Jedini razlog da se njome počelo jeste namjera predlagača da ne kaže jasno zašto zakon uopšte donosi.

Čak i kad u nastavku kaže da namjerava urediti izradu i štampanje udžbenika/radnih udžbenika i drugih obrazovnih sredstava, zamućuje umjesto da uređuje; zašto se zakon zove o udžbenicima, a ne o udžbenicima, radnim udžbenicima i drugim obrazovnim sredstvima i odobrenim publikacijama, kad već hoće da sve to ujagmi.

Zato što ova pravna menadžerija ne razumije baš najbolje kako se i iz čega danas sve može podučavati i učiti. Borosanama su čvrsto u dvadeset i prvom vijeku, a glavama u devetnaestom.

Sve što želi klika koja prouređuje obrazovanje jeste kontrola. Kontrola resursa, kontrola ljudi, kontrola znanja, kontrola istine... I profit koji uz tu kontrolu ide. Ujarmi pa ujagmi.

Oni o školi ne znaju ništa, ili znaju malo, a to što malo znaju je uglavnom pogrešno, ali sve dok su proaktivni neznanje je nebitno i zbog toga ne moraju da se stide. Oni su do sada naučili da im sve prolazi, da mogu lupetati do iznemoglosti, na kraju će glupost dobiti snagu zakona.

Šta znači rečenica, vezana za Izdavanje, štampanje, digitalizacija i distribucija ostalih publikacija koje nisu udžbenički komplet (član 15), da Ministarsvo na prijedlog katedre za književnost Univerziteta u Sarajevu utvrđuje spisak lektira za odgovarajuće razrede osnovne i srednje škole. (Da, tako piše: minstarsvo!) Koja katedra, ima ih barem pet?

Među ciljevima stoji da će se Zakonom otvoriti mogućnosti korištenja udžbenika i radnih sveski za učenike u dijaspori i iseljeništvu, kao i za učenike u drugim kantonima, drugom entitetu i Distriktu Brčko. Šta su ti drugi kantoni i te druge države, nesposobni, pa će im ministarsvo i katedra za književnost praviti udžbenike i priručnike? I baš će u Sarajevu sastavljati spiskove odobrenih publikacija za srpsku i hrvatsku i ostalsku dijasporu?

Ili se prvo načelo ovog zakona – a) izdavanje udžbenika/radnih udžbenika i radnih sveski temelji se na jednakom pravu na kvalitetan i obavezan odgoj i obrazovanje za sve učenike – treba čitati u ključu Životinjske farme: u zakonu jednako, a u praksi jednakije?

Čovjek bi i prežalio budžetski novac straćen na ovu ublehu od nacrta, ali mu je teško pomiriti se s tim da će OVO sada poslužiti kao osnova za neku raspravu, da će se OVOME dodavati i oduzimati neke riječi i rečenice, da će se na OVO potrošiti vrijeme kantonalnih zastupnika, da će se od OVOGA na kraju neka pita napraviti i da će je naša djeci jesti. Aferim, trojko.

Najnovije

 
Četrdesetosatna radna sedmica
Aiša Isaković
16.05.2024
O pravilima takmičenja iz Bosanskog jezika i književnosti
Sandra Zlotrg
14.05.2024
Pedeset nijansi smeđe
Nenad Veličković
13.05.2024
O plivanju, davljenju i smrti logičkog razmišljanja
Andrej Madunić
11.05.2024
Vraćanje laboratorija u život
Sumeja Buljugija
09.05.2024
Već viđeno, a neprovodivo, i k tome nepotrebno
Aiša Isaković
07.05.2024
Prvomajski praznicizam
Nenad Veličković
06.05.2024
Predizborno pompanje
Marko Ban
04.05.2024
Studeni u svibnju
Nenad Veličković
29.04.2024
Komunikacija, matematika i kvalitet života
Nenad Veličković
18.04.2024
Sve u ime djece, pa ko koga prevari
Marko Ban
01.04.2024
Zagadi pa vladaj
Nenad Veličković
01.04.2024
U funkciji stvarnih potreba građana/ki
Nenad Veličković
13.02.2024
Prvo nije bilo crvenog mesa, a onda je nestalo bijelog
Marko Ban
01.02.2024
Glava u pijesku
Savka Skarić
29.01.2024
Četiri škole pod jednim krovom – solarnim
Nenad Veličković
23.01.2024
Ne sam, SAFER-e
Savka Skarić
22.01.2024
Pokušaji poboljšanja našeg obrazovanja se rade pogrešnim putevima
Lamija Tanović
11.01.2024
Ako neće škola u PISA-u, hoće SIPA u školu
06.01.2024
Usudite se znati i osloboditi se autoriteta
Smiljana Vovna
30.12.2023
Lud, zbunjen, postnormalan
Nenad Veličković
29.12.2023
U eri e-dnevnika, pišimo olovkom
Smiljana Vovna
13.12.2023
Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju
Nura Varcar
11.12.2023
Prodavanje golog (studentskog) života
Svjetlana Nedimović
08.12.2023
Medijska nepismenost medija
Nenad Veličković
05.12.2023