Iz dječije perspektive

Gimnazijalka iz Bosanske Krupe otkrila geoglif u Mongoliji

Otkriće kao poticaj za daljnje učenje

Amna Dervišagić

19.10.2021

Ovo je jako važno za njenu budućnost jer, kao funkcija iskustvenog učenja, mozak i ljudski kapaciteti rastu tokom čitavog razvojnog procesa.

Foto: Screenshot / Amna Dervišagić

Tražeći dobru lokaciju za fotografiju za misiju 75 Sally Ride EarthKAM, Lejla Balkić, učenica prvog razreda Gimnazije Bosanska Krupa, pomoću Google Eartha pretraživala je područje Mongolije i pokazale su joj se neke rezbarije na različitim dijelovima Zemlje, ali i velika slika ljudskog dlana! U prvom momentu pomislila sam da se moja učenica šali sa mnom, a onda mi je poslala i geografske podatke za to područje i to je zaista – ljudski dlan, lijepo je vidljiv na mapi Google Eartha.

Iskreno oduševljena, odmah sam u Operativni centar Misije poslala upit Grupi za podršku i oni su bili veoma zainteresirani za područje koje je Lejla otkrila. Od njih sam dobila podsticaj da ohrabrim djevojčicu da istražuje dalje!

Ovaj koji je Lejla pronašla jedan je od hiljade crteža na Zemlji koje zovemo geoglifi. To je umjetnost drevnih naroda urezana na površini Zemlje, a vidljivi su uglavnom iz zraka. Godinama su geoglifi jedna od najvećih arheoloških misterija. 

Postoji dosta teorija o njihovoj namjeni: da su to poruke vanzemaljaca i njihove desantne trake, da predstavljaju veliki astronomski kalendar, ali i ceremonijalne puteve do mjesta svetih rituala, te oznake za podzemne izvore vode... Mnogo istraživača opsjednuto je dizajnom geoglifa, a neki su čak život posvetili njihovom proučavanju.

Jedan od prvih koji je intenzivno proučavao geoglife bio je američki profesor Paul Kosok, koji je to radio u Peruu, s teorijom da predstavljaju najveću knjigu o astronomiji na svijetu. Njegove ideje dijelila je i njemačka istraživačica Maria Reiche, koja je svoju karijeru posvetila geoglifima i dobila nadimak Lady of the Lines.

Ogroman Buddhin dlan koji je Lejla otkrila dio je umjetnosti mongolskih drevnih naroda. Napravljen je na travnjacima u blizini grada Erenhot, u autonomnoj regiji u unutrašnjosti Mongolije, i zauzima površinu od 40.000 kvadratnih metara. Veoma je zanimljiv i s aspekta poruke koju predstavlja, jer ako pogledate bilo koju sliku Buddhe, on uvijek drži mudru. Na površnoj razini, mudra se često označava kao gesta ruke. Međutim, mudre imaju dublji duhovni značaj. Moglo bi se čak reći da vaš život ili vaš dom može biti mudra. 

Buddhin dlan podignut prema vani označava čin poučavanja ili uvjeravanja, a otvoreni dlan usmjeren prema dolje označava velikodušnost. Istražujući dalje otkrila sam i mudru, sanskrtsku riječ za znak.

 

Slika 1

 

Lejlino oduševljenje ovim otkrićem i motivacija koju je stekla u želji da nastavi s istraživanjem logičan su nastavak njene upornosti. Smatram da je ovo jako važno za njenu budućnost jer, kao funkcija iskustvenog učenja, mozak i ljudski kapaciteti rastu tokom čitavog razvojnog procesa na interaktivan način. Ono što se dešava u jednom domenu utiče na ono što se dešava u drugim. Ključni uvid iz nauke o učenju i razvoju je da je razvoj mozga proces ovisan o iskustvu (Cantor, 2018), koji aktivira neuronske puteve koji dopuštaju nove vrste razmišljanja i performansi. Naprimjer, emocije mogu pokrenuti, ali i blokirati učenje jer oblikuju neuronske veze koje doprinose pažnji, koncentraciji i pamćenju, prenosu znanja i njegovoj primjeni. 

Nastavljajući istraživati, Lejla je pomoću Google Eartha otkrila druga zanimljiva područja na Zemlji, samo iz zraka vidljiva u punom obliku.

U jugoistočnom dijelu Alberte u Kanadi, u blizini Medicine Hata, nalazi se geomorfološka formacija Badlands Guardian koja, gledana iz zraka, nalikuje ljudskoj glavi koja nosi punu autohtonu vrstu pokrivala za glavu.

Na granici okruga Al Wahat i Kufra u Libiji nalaze se tajanstvene rupe u tlu prečnika po jedan kilometar.

Tužno lice vanzemaljca u Kirkby Stephenu, Cumbria, UK, oslikala je rijeka koja je napravila neobičnu petlju. 

Lejla se prijavila na takmičenje srednjoškolaca u okviru Evropske noći istraživača i planira u školi napraviti izložbu ovih prekrasnih geoglifa, koji bude znatiželju i potiču na razmišljanje šta mi kao civilizacija ostavljamo kao poruku budućim generacijama?

 

Slika 2

 

S Lejlom je u ovoj misiji učestvovala i Adna Dekanović.

Učenici koriste Sally Ride EarthKAM za učenje o orbitama svemirskih letjelica i fotografiranje Zemlje. Aktivno upotrebljavaju alate i resurse interneta. Uz pomoć svojih mentora identificiraju ciljno mjesto, a zatim moraju pratiti putanju ISS-a, referentne karte i atlase, te provjeriti vremenske prilike prije nego što zatraže sliku. Ovi zahtjevi prelaze u sjedište Mission Operations centra koji vode studenti u San Diegu. Tu sastavljaju zahtjeve u kontrolnu datoteku kamere i, uz pomoć NASA-inog svemirskog centra Johnson, upućuju zahtjeve prema računaru na Internacionalnoj svemirskoj stanici.

Cijeli ovaj proces prenošenja obično je dovršen u roku od nekoliko sati, a fotografije su dostupne na internetu, kako za škole sudionice tako i za javnost.

Inače, najpoznatiji geoglifi su Paracas Candelabra u Peruu, na poluotoku Paracas uz zaljev Pisco, koji podsjeća na divovski razgranati svijećnjak i Blythe Intaglios u blizini Blythea u Kaliforniji, na granici između Kalifornije i Arizone, koji podsjeća na životinje, a pronađen je među više od 200 dubokih slojeva koji se nalaze u pustinji Colorado. Slike su nastale uklanjanjem tla i šljunka, a porijeklo im nije poznato.

Najnovije

Gimnazijalci iz Bosanske Krupe postaju građani naučnici

Igraće Stall Catchers i ubrzati traženje lijeka za Alzheimerovu bolest

Amna Dervišagić

Dnevnik nastavnice

Na času violine ja sam učenica

Andrea Gračanin

U njihovim cipelama

Mogli bismo pokrenuti reforme u vlastitim učionicama

Edina Međić

Povodom serije Squid Game i nasilja koje je prikazano

Djeca igraju igre prikazane u seriji i gubitnik bude izudaran

Amna Dervišagić

Pravila su pravila, a život je život

Peti razredi spašavaju norme

Dženisa Mešanović