Obrazovna politika

Pravilnik za zavođenje nereda u školama u Kantonu Sarajevu

Za nastavnički posao nisu važne samo funkcionalne glasnice

Arifa Isaković

09.06.2021

Da bi se ispoštovao pravilnik o zapošljavanju prosvjetnih radnika, svaka škola morala bi imati i stalno zaposlene doktore nauka, a nema ih.

Ilustracija: Dzelaluddin / Shutterstock.com

Pravilnici se obično donose da bi se u nekoj oblasti zaveo red, ali kad su pitanju pravilnici koji uređuju oblast predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja, često se njima stvara nered. Ovog puta to je Pravilnik s kriterijima za prijem radnika u radni odnos u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama kao javnim ustanovama na području Kantona Sarajevo.

Prema ovom dokumentu, Komisija za provođenje procedure po javnom pozivu za prijem radnika procjenjuje radnu i stručnu sposobnost kandidata. No, nejasno je o kakvoj radnoj sposobnosti se radi i postoji li bilo koja druga radna sposobnost osim one što se dokazuje na osnovu ljekarskog uvjerenja koje svaki kandidat prilaže uz prijavu na javni konkurs. Pretraživala sam na internetu o radnoj sposobnosti i svi relevantni dokumenti poznaju samo radnu sposobnost u smislu zdravstvenog stanja! Zar Komisija, koja u svom sastavu nema nijednog zdravstvenog radnika, može procjenjivati nečiju radnu sposobnost? Zašto je njihovo mišljenje mjerodavnije od ljekarskog uvjerenja?

Apsurdno je i to da je Pravilnikom predviđeno da Komisija vrši procjenu stručnih sposobnosti kandidata. Podsjećam kako je ranijim izmjenama Pravilnika izuzeto bodovanje uspjeha u toku fakultetskog obrazovanja! Stručna sprema stiče se na visokoškolskim ustanovama, a ona podrazumijeva i stručnu sposobnost, pa nema opravdanog razloga da, umjesto na osnovu uvjerenja o položenim ispitima, stručnu sposobnost kandidata u školama procjenjuje neka komisija. Osim toga, kandidatima s priznanjima (Povelja Univerziteta u Sarajevu (UNSA), Srebrna značka UNSA i Zlatna značka UNSA) po tom osnovu dodjeljuju se posebni bodovi, čime se u neravnopravan položaj dovode oni koji nisu studirali na Univerzitetu u Sarajevu i koji su studirali prije 2005. godine, kada su ova priznanja uspostavljena.

Pravilnikom je predviđeno i da članovi Komisije moraju imati najmanje isti stepen stručne spreme kao kandidat! Piše u množini – članovi Komisije, a to znači da u slučaju da se na javni konkurs prijavi doktor nauka, svi članovi komisije moraju biti doktori nauka!? Ovaj član Pravilnika nemoguće je ispoštovati jer nema doktora nauka u svim osnovnim i srednjim školama.

 

Osobe s invaliditetom, kada se zaposle, gube pravo na posao

Prema članu 7. predloženog Pravilnika, radnici s promijenjenom radnom sposobnošću bit će primljeni u radni odnos bez provođenja procedure javnog konkursa. Nisam sigurna da će ova stavka biti od koristi nastavnom osoblju jer je nejasno kojih radnika, i na kojim radnim mjestima su bili prije promjene radne sposobnosti. Prije četiri godine Zavod za penziono i invalidsko osiguranje FBiH, zbog utvrđene promijenjene radne sposobnosti, izdao mi je Rješenje o invalidnosti druge kategorije, kojim sam ostvarila pravo na radno mjesto koje ne iziskuje rad u nastavi. Ali, to pravo, uglavnom nastavnicima (učiteljima i profesorima), ništa ne vrijedi, jer u većini slučajeva u školama nema poslova koji ne iziskuju rad u nastavi. Nije vrijedilo ni meni 2017, kao ni mojoj radnoj kolegici 2021. godine. Obje smo riješile problem tako što smo pristale na poništenje Rješenja u drugostepenom postupku. Ne možemo ni u penziju, iako je ja nisam ni tražila. Po Zakonu o zdravstvenom osiguranju u FBiH, morala sam obaviti procjenu radne sposobnosti jer sam bila godinu dana na bolovanju na osnovu iste dijagnoze, a zbog prirode bolesti ljekarska komisija nije htjela da mi okonča bolovanje, iako sam to više puta tražila. Na prvostepenom postupku bila sam teško bolesna, a za mjesec dana, na drugostepenom postupku, bez ikakve terapije sam ozdravila. Nasreću, moje zdravstveno stanje se vremenom popravilo, pa se lakše nosim s radnim obavezama.

 

U nastavničkom poslu nisu važne samo funkcionalne glasnice

Za kvalitetnu nastavu itekako su bitne zdrave nastavnice, ali Sindikat i Ministarstvo ne bave se dovoljno ovim problemom, dok članovi ljekarske komisije misle da su za nastavnički posao bitne samo funkcionalne glasnice. Ono što se hitno mora mijenjati jeste zvanični opis nastavničkog posla!

Dešnjakinja sam, a imam teške lezije nerava duž desne ruke i noge – ne mogu držati ruku na visini, pa mogu pisati samo od pola table. Ima dana kad ne mogu u jednom položaju izdržati duže od deset minuta, ne mogu sjediti na tvrdoj podlozi, ne mogu se čvrsto osloniti na desnu stranu, pa sam sklona padovima. Rješenje o raspoređivanju na nenastavno radno mjesto izdato mi je zbog disfonije, a usmeno su mi rekli da za nastavničko radno mjesto nisu vezana degenerativna oboljenja centralnog nervnog sistema.

Sada ne postoji zvanični opis poslova, bar ga ja nisam pronašla, pa školske uprave obrazac P-3, koji predstavlja opis radnog mjesta, a koji osiguranik prilaže uz zahtjev za vještačenje zdravstvenog stanja, popunjavaju prema vlastitoj percepciji nastavničkog posla. Zbog toga u obrascu P-3 za nastavnički posao stoji i da on ne zahtijeva dugo stajanje na nogama, dugo sjedenje ili dugo hodanje. No, pandemija je taj posao potpuno vezala za stolicu, a nastava u školi zahtijeva sjedenje, hodanje, stajanje, ali i trčanje. Nastavnica mora biti sposobna i potrčati kada čuje dječiju vrisku za vrijeme odmora, a i kada, recimo, učenik s poteškoćama iznenada istrči iz kabineta. Mnogi će napisati da nastavnički posao ne zahtijeva rad na otvorenom, što bi bilo i tačno da nastavnice ne moraju prije početka nastave i za vrijeme velikog odmora dežurati na školskom dvorištu, da ne moraju đake voditi na jednodnevne i višednevne izlete, da ih ne moraju voditi u posjete pozorištima, kinima i muzejima.

Prije dvije godine Ministarstvo rada i socijalne politike u Vladi Bosne i Hercegovine donijelo je Listu profesionalnih bolesti, ali ih nisu razvrstali po profesijama, nego po poslovima. Ako se prosvjetni radnici ne izbore da se uz nastavnički posao veže nefiziološki položaj, paraliza perifernih nerava uzrokovana kumulativnom traumom koja se nalazi na Listi, neće im biti priznata kao profesionalna bolest, iako nas već godinu i po online nastava drži u nefiziološkom položaju.

Letimičnim pregledom Prijedloga novog pravilnika o prijemu u radni odnos u obrazovnim ustanovama u Kantonu Sarajevo uvidjela sam tek nekoliko pravnih apsurda, a kada bih uradila detaljnu analizu – sigurna sam da se ne bi radilo o nekoliko, nego o desetini. Detaljnu analizu ipak ostavljam sindikalnim povjerenicima i članovima kantonalnog odbora sindikata, jer im je sindikalni rad plaćen.

Najnovije

Ahmed Omerović, ministar obrazovanja u Vladi Tuzlanskog kantona

Škola je žrtva

Anisa Mahmutović

Kvaritmetika Nusreta Ahmetovića 01

Fušnote

Nusret Ahmetović

Saudin Sivro, predsjednik najbrojnijeg sindikata predškolskog i osnovnog obrazovanja u Kantonu Sarajevo  

Svjedočimo kvazireformama

Rubina Čengić

Reakcija na tekst Ko i kako u BiH zastupa Konvenciju o pravima djeteta?

Save the Children podsjeća na očuvanje dječije dobrobiti i zaštitu njihovih prava

Školegijum redakcija

Privatnost djeteta u političkom marketingu

Ko i kako u Bosni i Hercegovini zastupa Konvenciju o pravima djeteta?

Nenad Veličković