Nastavnička pitanja

Izazovi nastavničke prakse ili zašto nastavnici moraju stalno učiti

Manipulatori u učionici

Amna Dervišagić

03.02.2020

U jednom razgovoru saznala sam da neke djevojke u razredu na svojim pametnim telefonima imaju aplikaciju kako postati dobar manipulator.

Ilustracija: nuvolanevicata / Shutterstock.com

Svaki manipulator zna: puno vas je lakše kontrolisati ako sebe prikaže nedostojnim i bezvrijednim, a vas poštenim i plemenitim mudracem.

— Fritz Morgen

 

Da li vam se dogodilo da u razredu VIDITE šalabahter ili čak svesku u rukama učenika u toku testa? Ili da VIDITE kako učenica iz prve klupe prevrće očima na zadaću iz fizike, nakon čega ih opomenete zbog ponašanja, a onda dobijete salvu optužbi da ste se nepravedno okomili, pa krene rasprava u kojoj im pomažu i kolege iz razreda?

Sa iznenađenim izrazom na licu i neskrivenom ogorčenošću učine da sumnjate ne samo u realnu procjenu situacije, već i u zdravlje vlastitog razuma ili očiju. Radi se o manipulaciji!

Termin manipulacija definisan je kao trik, prevara, a manipulator je u prevodu cirkuski umjetnik. Da, cirkuski umjetnik koji uvježbava trikove na suptilne i gotovo neodredive načine: uvuku nas u svoju mrežu tako oštroumno da većinu vremena čak i ne znamo da se svađamo dok ne shvatimo da smo – izmanipulisani.

U jednom razgovoru s grupom srednjoškolaca saznala sam zastrašujuću informaciju: neke djevojke u razredu imaju na svojim pametnim telefonima instalirane aplikacije (parafraziram naziv) kako postati dobar manipulator.

Zašto mi je ovo (još uvijek) zastrašujuće? Prvo, osobe koje uče kako biti dobar manipulator u ovom primjeru imaju 16 godina! Drugo, zastrašujuće je što će ona ili on za deset godina ili prije, kao rezultat svoje naučene manipulacije, izgubiti svaku priliku da se izrazi izravno i kreativno, spustit će se na nivo lukavog automata koji će u svakoj komunikaciji ili odnosu tražiti dominaciju i vladavinu!

Problem manipulacije ljudima nije nov – davno je počeo zanimati i poznate naučnike kao što je Blaise Pascal. Postoje mišljenja o pozitivnim aspektima manipulacije ličnošću. Dale Carnegie je smatrao da je manipulacija potrebna i korisna jer zamjenjuju grube metode postizanja cilja. Postoje i vrlo prodavane knjige koje se bave igrama moći i perfidnim kontrolama drugih ljudi!

Obično se ljudima manipulira tako da se osjećaju nedovoljno dobro, što znači da su spremni pokoriti se volji drugih i odreći se svojih ideja, radnji i prava.

Nakon početnog šoka, shvatila sam da je moguće da imam izučene manipulatore i manipulatorice u razredima i da moram naučiti strategiju prepoznavanja manipulatorskog ponašanja i taktiku borbe protiv toga.

Koliko energije! Zašto naprosto ne uđem u učionicu i kao sav normalan svijet napišem zadatke na tablu, a ostatak sata gledam kroz prozor u daljinu ili odem na kafu u školsku kuhinju dok djeci zadam tihi rad? No, meni đavo ne da mira.

Izazov je tu: edukacija o manipulaciji za mudri rat protiv manipulatora!

U knjizi dr. Georgea Simona Ko se krije u ovčijoj koži? ovaj vrsni psiholog kaže da je temelj većine manipulacija skrivena agresija. Mnogi ljudi postaju žrtve manipulacije jer ta agresivnost manipulatora nije očita. Manipulatori često koriste niz genijalnih trikova kojima udaraju na naše slabosti.

 

Djeca manipulatori

Djeca se, kako kaže dr. Simon, prirodno i rano, otvoreno bore u svom društvenom razvoju za ono što žele, a često i fizički. Srećom, za većinu se ova strategija pokazuje neuspješnom jer izaziva značajne socijalne sankcije. Ako su njihovi roditelji dovoljno vješti u disciplini, te ako je socijalno okruženje dobronamjerno, djeca nauče premostiti svoje otvorene agresivne načine ponašanja i pronađu druge strategije za pobjedu. Mnogo puta će otkriti emocionalne tipke koje posjeduju njihovi roditelji i/ili drugi odrasli. Oni nauče stvari koje mogu (ne) reći ili (ne) učiniti kako bi svoje protivnike držali u mraku. Tada kažemo da se djeca uče prikrivenoj agresiji.

Kao rezultat mnogih društvenih činilaca, kao što su popustljivost, zlostavljanje, zanemarivanje i nedostatak odgovornosti, čini se da raste broj manipulativne djece. Navest ću primjer iz moje prakse:

Učenica koju je odgajala nana (iz razloga kojih neću ovdje navoditi) nikada se nije brinula zbog šume jedinica, pa čak ni kad padne na popravni. Jedne prilike dala je savjet kolegici iz klupe kako da postupi da se roditelji ne ljute na nju i da izbjegne kaznu, dovoljno glasno da i ja čujem.

Ja nani samo kažem da ću se ubiti ako me bude kritikovala i kažnjavala zbog jedinice, i onda se ona boji za mene i ne gnjavi me!, podučavala je drugaricu.

Pogađate kako se nana tada osjeća: dio nje misli da je unuka još uvijek ona djevojčica koja je zadržavala dah dok nije pocrnila ili se bacala po podu kad god bi dobila zabranu za nešto, a dio nje se boji vjerovati u unukine ucjene, pa razmišlja: Šta ako stvarno misli ono što govori? Ako sad zagalamim, ako je kaznim, uzmem mobitel, zabranim izlaske i internet, hoću li stvarno učiniti grešku i nauditi joj? Na kraju odluči da ne smije riskirati da njezina unuka stvarno strada, te popusti, bez moraliziranja i savjeta o učenju.

Kako doskočiti djeci, ali i odraslima, u ovim i sličnim ponašanjima?

Stručnjaci preporučuju ove taktike: svoje zahtjeve formulirajte izravno, poput: Želim da ostaviš tu svesku u torbu ili Želim da nikad više ne prevrćeš očima dok ja pričam.... Tako otvorena formulacija ne dopušta manipulatoru da iskrivi značenje vaših zahtjeva niti započne borbu protiv vas. Jasnim i preciznim samouvjerenim nastupom brzo izlazite iz podređenog položaja i postižete povoljniju ravnotežu snaga.

Upotrijebite samopotvrđivanje, jer korištenje drugih kao štit, poput izjave: Nemoj se svađati, sad ćeš ići pedagogu, odaje vašu nesigurnost.

Komunicirajte s protivnikom jedan na jedan, kao naprimjer: Imam pravo da prekinem tvoj rad na testu jer si prekršio pravila, te da ti dam jedinicu.

 

Ponudite sporazum

Sa stajališta manipulatora, sukob s vama može imati četiri ishoda.

  1. On je pobijedio, vi ste izgubili, i on nastavlja prepisivati na testu – ovaj scenarij mu se najviše sviđa.
  2. Pobijedili ste, on je izgubio – to je ishod koji mu uzrokuje najoštrije reakcije, pa se svađa i pokazuje otvorenu agresiju.
  3. Obje strane gube; napuštate čas jer ne možete da se borite s cijelim razredom, a on nije prepisao na testu – manipulatori su toliko neskloni gubitku da teško primjećuju nadolazeći gubitak jer su učinili sve kako biste vi izgubili bitku.
  4. Dobitnici su obje strane – uzmete test i kažete da ćete ocijeniti uradak do tog momenta, dakle, moguća je pozitivna ocjena, ali ne i nepravedna petica; unatoč činjenici da za agresora to nije najbolja opcija, on to može smatrati sasvim prihvatljivim.

Na kraju moram napomenuti da povremena skrivena agresija kod ljudi ne znači da su manipulatori. Pravi manipulatori uvijek koriste potcjenjivanje, laž, poricanje, selektivnu nepažnju, utaju, skrivenu prijetnju, udar na krivnju i savjest, ucjenjivanje, demonstraciju bijesa i slično. Manipulatorice koje koriste nabrojene trikove nisu sposobne mijenjati svoje ponašanje.

Da bismo se oduprli manipulatoru, beskorisno je pokušavati natjerati ga na promjenu. Potrebno je samo da prestanemo biti žrtva. Jedan od načina je znati uzeti u obzir da smo jedinstveni, da nikada prije nas nije postojao neko poput nas, da je svaka osoba nešto novo u svijetu i pozvana je da ovdje ispuni svoju posebnost. (V. Frankl).

Najnovije

O odlučivanju u školama

Ko je pozicija, a ko opozicija u zbornici

Nusret Ahmetović

Konkurs za posao u osnovnim i srednjim školama u Tuzlanskom kantonu

Diskriminatoran pravilnik i dalje na snazi

Anisa Mahmutović

Vrednovanje škola u Tuzlanskom kantonu

U eri e-dnevnika, pišimo olovkom

Smiljana Vovna

Inkluzivno obrazovanje iz perspektive nastavnice

Djeca s teškoćama sada nemaju ni obrazovanje ni rehabilitaciju

Nura Varcar

Drugi strani jezik u školama Tuzlanskog kantona

Francuski i može i ne može, ali turski može svakako

Smiljana Vovna