Nova čitanja

grafika&statistika

Brojke&postoci: Šestomjesečni obračun

Školegijum redakcija

12.09.2019

Statistička prognoza za početak školske godine

Početak nove školske/akademske godine prekida i ljetno zatišje o obrazovnim temama u medijskim izvještajima. Uz uvijek goruće septembarske teme, sumiramo o čemu (ni)su mediji pisali u proteklih pola godine dana te brojkama i postocima otkrivamo i podsjećamo koliko je hiljada i miliona maraka/eura/dolara uloženo iz inostranih i domaćih sredstava u obnove školskih zgrada, stipendiranje đaka i studenata, kakvi su pokazatelji upisnih politika i radnog statusa prosvjetnih radnika na koncu 2018/2019. godine, čime nas aktuelne vlasti (ne) smiju iznenaditi u novoj školskoj/akademskoj godini...

 

U našoj rubrici Press, možete svakodnevno pratiti izbor najaktuelnijih vijesti i izvještaja o obrazovanju iz najrelevantnijih bh. medija. Pratite nas na i na društvenim mrežama: na Facebooku, Twitteru i Instagramu.

 

100.000

eura uloženo u instaliranje novog sistema zagrijavanja u OŠ „Saburina“, Sarajevo. Riječ je o projektnoj saradnji ambasada Republike Slovačke, Poljske, Češke, Mađarske (Višegradska grupa) i Japana, uz podršku Općine Stari Grad Sarajevo, Gradske uprave Grada Sarajevo i Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo.

 

38.000

maraka obezbijedilo je Ministarstvo za naučnotehnološki razvoj, visoko obrazovanje i informaciono društvo Republike Srpske za nagradni budžet trinaestog Takmičenja za najbolju tehnološku inovaciju (TNTI). Takmičenje zajednički provode Republika Srpska i Republika Srbija, a u proteklih 12 godina ovo takmičenje prošlo je ukupno 290 timova, od kojih su 94 tima nagrađena u ukupnom iznosu od 427.000 KM, dok je ove godine za prvo mjesto predviđena nagrada od 10.000 KM.

 

4.000

učenika iz 66 osnovnih škola Kantona Sarajevo učestvovalo je u „Školi skijanja“. Učenici su, u periodu od 4. februara do 15. marta 2019, boravili na sarajevskim planinama Igman i Bjelašnica. Studenti Fakulteta sporta i tjelesnog odgoja Univerziteta u Sarajevu bili su podrška realizaciji programa kao asistenti nastavnicima prilikom obuke učenika.

 

10

miliona funti, vrijednost budžeta trogodišnjeg obrazovnog projekta „Škola za 21. vijek“, koji je osmislio i provodi Britanski savjet, a finansira Vlada Velike Britanije. U okviru programa više od milion učenika na Balkanu uzrasta između 10 i 15 godina sticat će vještine kritičkog mišljenja, rješavanja problema i kodiranja, a svaka škola će putem ovog programa dobiti određeni broj "mikro:bit" uređaja (džepni računar kojim djeca mogu da kodiraju i koriste ga u okviru različitih predmeta za rješavanje svakodnevnih problema).

 

Slika 1

 

412.480

iznos u eurima koji je odobrila Vlada Japana za projekt podrške deminiranja u Vitezu i dva projekta obnove zgrada osnovnih škola u Foči i Zenici. Za projekt obnove zgrade Osnovne škole „Skender Kulenović“ u Zenici odobreno je 80.565 eura (157.572 KM). To će omogućiti zamjenu školskih prozora, prozorskih okvira i vrata u zgradi. Škola je osnovana 1978. godine, a prozori nikad nisu zamijenjeni. Za projekt obnove zgrade Osnovne škole „Sveti Sava“ u Foči odobreno je 60.886 eura (119.081,61 KM). To će omogućiti zamjenu podova, vodovodnih instalacija i toaleta u toj zgradi.

 

30

postotak dobojskih predškolaca koji imaju problema s pravilnom artikulacijom glasova. Logoped dobojskog Doma zdravlja Mira Cvijanović ističe da, ukoliko izostane pravovremeno prepoznavanje i tretman, problem se nastavlja tokom osnovnog obrazovanja i obuhvata oko 12 posto đaka, a kasnije i do pet posto odraslih.Ona je naglasila da sva istraživanja pokazuju da dječaci imaju veći problem s izgovorom, ali da statistički posmatrano to nije prevelika razlika u odnosu na djevojčice.

 

11

miliona, iznos u markama koji nedostaje u budžetu Ministarstva prosvjete i kulture Republike Srpske da bi se obezbijedili besplatni udžbenici za sve učenike i učenice osnovnih škola u ovom entitetu. Ovogodišnjim budžetom je osigurano 980.000 KM za besplatne udžbenike, a biće podijeljeni učenicima kojima je to najpotrebnije.

 

7

vrtića u Općini Centar, Sarajevo, dobilo je donaciju od 7 Numicon setova i 7 priručnika kroz realizaciju programa „Matematika je svuda oko nas“ za unapređenje odgojno obrazovnog rada u predškolskim ustanovama. Aktivnosti još uključuju obuku odgajatelja i roditelja, edukacijsko-rehabilitacijska podrška djeci te izrada priručnika za roditelje. Realizacija projekta omogućena je u saradnji sa Općinom Centar, u okviru Regionalnog programa lokalne demokratije na Zapadnom Balkanu – ReLOaD, koji finansira Evropska unija, a provodi Razvojni program Ujedinjenih nacija (UNDP).

 

337.000

iznos u markama, obezbijeđen iz budžeta Vlade RS za provedbu obaveznog predškolskog programa. Programom su obuhvaćena 4.353 buduća prvačića u RS koja nisu prošla kroz drugi oblik predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Iz Ministarstva prosvjete i kulture RS ističu da su ovogodišnja sredstva za ovu namjenu najveća do sada.

 

82.625

broj neopravdanih časova nakon prvog polugodišta u osnovnim i srednjim školama u Republici Srpskoj. Za razliku od prvog polugodišta prethodne školske godine, učenici osnovnih i srednjih škola u prvom polugodištu ove školske godine smanjili su broj izostanaka, osnovci za 6,4 odsto, a srednjoškolci za 7,6 odsto, najnoviji su podaci Republičkog pedagoškog zavoda RS.U prvom polugodištu učenici osnovnih škola su napravili 1.553.351 izostanak, od toga je 1.508.615 opravdanih i 44.736 neopravdanih. Najviše izostaju učenici devetog razreda, a najmanje drugog razreda. U srednjim školama tokom prvog polugodišta napravljena su 999.622 izostanka, od toga je bilo 961.769 opravdanih i 37.862 neopravdana, a najviše izostaju učenici četvrtog razreda, dok najmanje izostaju učenici prvog razreda.

 

Slika 2

 

43

učenika Srednje strukovne škole „Silvija Strahimir Kranjčević“ iz Livna su, sa svojim nastavnicima, u februaru ove godine posjetili naučni labaratorij CERN u Ženevi. Ovo je drugi put da livanjska škola organizira stručnu ekskurziju u Ženevu, a sve je počelo prije tri godine posjetom i stručnim predavanjem livanjskim srednjoškolcima profesora fizike s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu te dugogodišnjeg koordinatora tima naučnika na ženevskom CERN-u dr. sc. Ivice Puljka

 

282.946

broj upisanih đaka u 2017/2018. godini  u 1.817 osnovnih škola, prema podacima Ministarstva civilnih poslova o statističkim pokazateljima u obrazovanju u BiH. Od ovog broja, 48 škola je za djecu s poteškoćama u razvoju. U odnosu na 2013. godinu broj upisanih učenika u osnovnim školama manji je za 19.187. Broj upisane djece u prvi razred osnovnih škola također se smanjio te je u prošloj školskoj godini upisano 31.189 učenika u prvi razred, što je za 1.216 učenika manje nego 2016/17. U prošloj školskoj godini u nastavni proces u osnovnim školama u Bosni i Hercegovini bilo je uključeno 23.978 nastavnika. Od tog broja nastavnika s punim radnim vremenom je 14.955, dok je s nepunim radnim vremenom bilo njih 3.918.

 

25.889

broj upisane djece u 321 predškolsku ustanovu (187 javnih, 134 privatnih) u 2017/2018. godini, podaci su Ministarstva civilnih poslova BiH, među kojima je njih 544 s poteškoćama u razvoju. U odnosu na prethodnu školsku godinu broj predškolskih ustanova je manji za 3,3 posto, a broj djece korisnika predškolskih ustanova porastao je za 3,9 posto.



150

iznos u markama, uručen je najboljim banjalučkim osnovcima povodom školske slave „Sveti Sava“. Banjalučki gradonačelnik Igor Radojičić je nagradio najbolje učenike iz 29 osnovnih škola u ovom gradu te im je, pored novčanog iznosa, uručio i DVD i knjigu pod nazivom „Bojenje vremena“, autora Saše Gašića, te CD „Srpski prosvjetitelji“, koji je pripremilo Srpsko prosvjetno i kulturno društvo „Prosvjeta“.

 

8,817

miliona maraka, iznos koji je iz budžetskih sredstava institucija utrošen u aktivnosti istraživanja i razvoja obrazovanja 2017. i 2018. godine. Navedeni podaci odnose se na izdvajanja za istraživanje i razvoj iz budžeta institucija Bosne i Hercegovine, entitetetskih institucija i Brčko distrikta BiH prema društveno-ekonomskim ciljevima. Cilj istraživanja je praćenje istraživačko-razvojne politike države putem njenog finansiranja istraživačko-razvojnih aktivnosti.

 

17

dana trebalo je novinarki „Žurnala“ da stekne diplomu srednje medicinske škole, bez prisustva ijednom času, u prazničnom periodu. Dokumente je predala 20. decembra 2018. godine. Ovjerenu diplomu, svjedodžbe za sva četiri razreda srednje škole dobila je 3. januara ove godine. Na svoje ime i prezime. Na diplomi Medicinske tehničke škole iz Sanskog Mosta piše da je učenica Azra Omerović upisala “prekvalifikaciju” 22. 11. 2016. godine, te da je uspješno okončala školovanje 15. 11. 2018. godine, odnosno mjesec dana prije nego je i predala “potrebnu dokumentaciju”. Diplomu je stekla tokom istraživačke priče o sumnjivom načinu sticanja diploma.

 

Slika 3

 

157

nastavnika i nastavnica nagrađeno je za inovativne prakse. Nagrade su dodijeljene po treći put u organizaciji Centra za obrazovne inicijative „Step by Step“, i to u pet kategorija: odgajatelji u predškolskom odgoju i obrazovanju, učitelji u razrednoj nastavi, predmetni nastavnici u osnovnim školama, predmetni nastavnici u srednjim školama i stručni saradnici na svim nivoima odgoja i obrazovanja.

 

1.200

maraka jednokratne novčane naknade za 71 najboljih studenata u FBiH. Nagradu je uručila federalna ministrica obrazovanja i nauke Elvira Dilberović.

 

56

broj škola u BiH u kojima se i dalje odvija tzv. praksa „dvije škole pod jednim krovom“, i sve su na područuju Federacije BiH. Ovaj podatak je zabilježen u Izvještaju OSCE-a „Dvije škole pod jednim krovom – Najvidljiviji primjer diskriminacije u oblasti obrazovanja u BiH“.

 

524

broj studenta s područja Zenice koja su ostvarila pravo na stipendiju Ministarstva za boračka pitanja Zeničko-dobojskog kantona u studijskoj 2018./2019. godini. Sredstva za stipendije osigurana su iz budžeta ZDK, a postupak izbora kandidata provela je Služba za boračko-invalidsku i socijalnu zaštitu, stambene poslove i društvene djelatnosti Grada Zenice. Ove godine iznos sredstava za stipendiranje studenata boračke populacije povećan je za oko 100.000 KM. 

 

128.000

djece u BiH je gladno, bez odjeće, obuće, obrazovanja, tuđe njege... Oko 100.000 djece ugroženo je porodičnom situacijom, a oko 40.000 mališana živi u porodicama koje nemaju nikakve uvjete za život, podaci su Agencije za statistiku BiH.

 

3

medalje za sarajevske matematičarke u Ukrajini. Udruženje matematičara Kantona Sarajevo postiglo je veliki uspjeh na takmičenju EGMO u Ukrajini, gdje su njihove takmičarke osvojile dvije srebrne i jednu bronzanu medalju. Ekipno su osvojili deveto mjesto u zvaničnoj konkurenciji od 36 zemalja i 12. mjesto od ukupno 50 zemalja. U takmičenju su učestvovale Naida Purišević, Lejla Skelić, Esma Mašić i Nevena Radešić.

 

Slika 4

 

57,67

postotak je upisanih studentica od ukupnog broja upisanih studenata u akademskoj 2018/19. godini. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, u akademskoj 2018./19. upisalo se 61.526 studenata, što je manje za 6,81% ili 4.501 u odnosu na godinu ranije. Studenata koji su upisali fakultet prema “starom programu” je 355 ili 0,58% od ukupnog broja studenata. Po bolonjskom procesu upisan je 61.171 student koji čini 99,42% od ukupnog broja upisanih studenata.

 

120

broj učenika i učenica u OŠ „Srbija“ , Crkvine kod Šamca, koji izučavaju kineski jezik. Ova škola je jedna od četiri u Republici Srpskoj u kojoj je počelo fakultativno izučavanje kineskog jezika, a Ambasada Kine je uložila 10.000 KM za opremanje modernog kabineta u kojem se izvodi nastava.

 

300

nastavnika i 56 direktora osnovnih škola u Kantonu Sarajevo prošlo je edukaciju u okviru programa „Škole za 21. vijek“ – trogodišnjeg regionalnog programa British Councila za razvoj kapaciteta škola u zemljama Zapadnog Balkana. U skladu sa promjenama na svjetskom nivou u obrazovnim politikama i razvoju novih edukacijskih standarda, ovaj program predstavlja podršku osnovnim školama širom regiona, s ciljem unapređenja obrazovnog sistema te primjene inovativnih i kreativnih pristupa u nastavi.

 

17

broj predškolaca upisanih u OŠ „Kiseljak 2“ Zabrđe. Obaveznim predškolskim programom obuhvaćena su djeca koja prethodno nisu bila dijelom nekog vida predškolskog odgoja i obrazovanja.

 

480

učenika Gazi Husrev-begove medrese u Sarajevu očistilo divlju deponiju na Darivi. Od parka u blizini Vijećnice, duž Aleje ambasadora, pa do Kozije ćuprije, učenici i njihovi profesori čistili su otpad i deponovali ga na određenim lokacijama odakle će ga ukloniti uposlenici Odsjeka za održavanje putnih pojaseva Općine Stari Grad. 

 

Slika 5

 

673

broj ispisanih učenika osnovnih škola, tokom prvog polugodiša školske 2018/2019, na području Unsko-sanskog kantona. Ovo je utvrdila komisija koju je formiralo Ministarstvo obrazovanja USK, a najviše učenika ispisano je iz škola na području Bihaća i Cazina. U Pedagoškom zavodu USK ističu kako se, u odnosu na period od prije pet godina, broj učenika u osnovnim i srednjim školama smanjio za oko 6.000, što je alarmantan podatak. Procjenjuje se kako se taj broj u međuvremenu i povećao.

 

2.049

broj upisanih prvačića u osnovne škole Srednjobosanskog kantona, što je za 184 manje upisanih prvačića u odnosu na prošlu školsku godinu. Prema preliminarnim podacima resornog ministarstva ovog Kantona, to je čak šest odjeljenja prvačića manje nego u prošloj godini.

 

132

broj upisanih prvačića u osnovne škole na području Sanskog Mosta, nakon prvog upisnog roka. Ovo su podaci Aktiva direktora sanskih osnovnih škola, gdje ističu kako je u odnosu na prošlu godinu broj upisanih u prve razrede smanjen za 63 učenika.

 

9.293

upisanih prvačića u osnovne škole u Republici Srpskoj u školskoj 2019/2020. Broj prvačića je već drugu godinu zaredom ispod 10.000. Prema podacima Ministarstva prosvjete i kulture RS, poredeći narednu sa školskom 2018/2019, osnovne škole u RS imaće 438 prvačića manje, jer je lani u prvi razred upisan 9.731. Prvačića u RS u školskoj 2016/2017.  bilo je 10.206, a u 2015/2016. tristotinak više, odnosno 10.517.

 

200

visina mjesečne stipendije, u konvertibilnim markama, koju nudi Srednja građevinska škola u Mostaru svim đacima koji upišu jedno od tri deficitarna zanimanja. Prema potrebama privrede, u ovoj školi uvedena su tri zanimanja trećeg stepena složenosti, i to: keramičar-teracer, zidar-fasader, te dekorater zidnih površina. U dogovoru s građevinskim kompanijama od septembra ove godine nude pomenuti iznos stipendiranja tokom čitavog školovanja svim učenicima koji se odluče za školovanje u ovim strukama.

 

(Izvor: Dnevni avaz, Nezavisne novine, Oslobođenje, Večernji list, Klix.ba, Radio Sarajevo, Žurnal, Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade KS)

Najnovije

Izvještaj žirija nakon konkursa Šta je tebi AI

Ni žiriju nije bilo lako

Školegijum redakcija

Objavljujemo pobjednike konkursa Šta je tebi AI?

Školegijum redakcija

Razglednice iz Jajca

Nikad kasno za učenje i zabavu

Josipa Kulenović

Razglednice iz Tešnja, Doboja, Maglaja 3

Od čilanja do ćutanja

Mirela Buljubašić

Poznata imena autora/ica pet najboljih radova

23. februara tri prvoplasirana

Školegijum redakcija